Ez is egy izgalmas téma kör.Az elektromos parkolófékeknek két féle válltozata is létezik.A francia gyártmányokban (Pl.renault)meghagyták a hagyományos hátsó fékeket és bowdeneket amit egy motor működtet.A másik válltozata álltalában német gyártmányokon (Pl.audi)Be integrálták a hátsó féknyergekbe ezeket a motorokat.Tehát itt már csak úgylehet fékbetétet cserélni hogy diagnosztikai készülékkel vissza kell állítani ezeket a motorokat alap helyzetbe.Amikor kicseréltük fékbetéteket akkor diagnosztikai készülékkel újra kell programozni.(adaptálni;kódolni)Egy ismerősöm autószerelő kolléga még nem tudta hogy is működik ez a renszer és nekiállt egy audin hagyományos modon (nagycsavarhúzóval feszegetni hogy jó lessz ez így is)Sajnos nemjött be neki.Későn keresett.Adigra sajnos tönkrevágta a motorokat.(Zsebbe nyúlós egy kisérlet volt.)
Elektromos kézifék javítása és kódolása
Az elektromos rögzítőfék rendszer aktiválása a rögzítőfék vezérlő egység komponensen keresztül, a vezetési állapottól függően kézzel vagy automatikusan történik.
Az elektromos rögzítőfék rendszer behúzása:
- A vezető, a rögzítőfék kezelő egység komponenssel biztosítja a járművet elgurulás ellen.
- Ha a rögzítőfék vezérlő egység komponens zárt kapcsoló érintkezőt érzékel, akkor az elektromos rögzítőfék rendszer működteti a rögzítőfék állító motor komponenseket.
- A rögzítőfék állító motor rendszer a féknyereg komponensen van rögzítve és energiát hoz létre a fék dugattyú komponensre.
Az elektromos rögzítőfék rendszer kiengedése:
- A rögzítőfék kezelő egység részegység működtetve
- Ha a rögzítőfék vezérlő egység komponens zárt kapcsoló érintkezőt érzékel, akkor az elektromos rögzítőfék rendszer oldja a rögzítőfék állító motor komponenseket.
- A fékbetét komponens törlése
Megjegyzések:
- A rögzítőfék vezérlő egység komponens felügyeli az elektromos rögzítőfék rendszer működését.
- A kiosztási ellenállások segítségével megakadályozható a rögzítőfék kezelő egység komponens hibás működtetése a vezeték összeköttetések plusz- és test zárlata által.
Az elektromos rögzítőfék rendszer előnyei
- Az elektromos rögzítőfék rendszer különböző biztonsági és kényelmi funkciókat is elvégezhet: parkolófék funkció, indítás asszisztens, vészfék funkciók.
- A rendszer öndiagnózisra alkalmas.
A hiba típusától függően működésbe lép a kombinált műszer komponensben lévő figyelmeztető lámpák vezérlése és/vagy a multiinformációs kijelző komponensben lévő figyelmeztető megjegyzések, illetve hibajelentések kijelzése. Vegye figyelembe a jármű kezelési útmutatójában található további információkat is.
Parkolófék funkció
A funkcióval a leparkolt jármű egészen 30 fok értékű dőlésszögig biztosítható. A fék lezárása bekapcsolt gyújtásnál és kikapcsolt gyújtásnál is lehetséges.
Mihelyt az elektromos rögzítőfék rendszer aktív, világít az ellenőrző lámpa részegység a kombinált műszer részegységben.
Az elektromos rögzítőfék rendszer csak rákapcsolt gyújtásnál nyitható ki.
Indításasszisztens
A funkción az emelkedőn történő rángatás és visszagurulás nélküli elindulást szolgálja.
A jármű gyártójától és felszereltségétől függően a következő feltételek érvényesek:
- A vezetőoldali ajtó zárva
- A biztonsági öv be van kapcsolva
- A motor jár
Az elektromos rögzítőfék rendszer a fék felengedését a következő bemeneti jelektől függően vezérli:
- A dőlés érzékelő részegység jele
- Motornyomaték
- Menetfokozat
- A menetpedál komponens állása
- A tengelykapcsoló komponens állása
A rendszer minden indítási folyamatnál érzékeli a jármű gyorsulási viselkedését és korrekciót végez a tárolt paraméterekkel.
Az akaratlan visszagurulás megakadályozza, hogy az elektromos rögzítőfék rendszer csak akkor nyit, ha a jármű hajtási nyomatéka nagyobb, mint a rögzítőfék vezérlő egység komponens által kiszámított lejtő miatti gurulási nyomaték.
Vészfék funkció
A gépjármű az üzemi fék meghibásodása esetén a vészfék funkcióval lassítható. A funkciók beindításához a vezetőnek működtetnie és tartania kell a rögzítőfék kapcsoló komponenst. Fékezés közben a jármű maximális fékezést kap. Ha a vezető felszabadítja a rögzítőfék kapcsoló komponenst vagy működteti a menetpedál komponenst, a fékezési folyamat megszakad.
8 km/h-nál kisebb menetsebesség esetén a fékezés az elektromos rögzítőfék rendszer leállásáig folytatódik.
8 km/h-nál nagyobb menetsebesség esetén a fékezés a futómű rendszer leállásáig folytatódik.
Megjegyzések:
- Vészfék funkció működés esetén a motor fordulatszám üresjárati fordulatszámra korlátozódik
- A rendszer és a jármű felszereltségének függvényében a következő rendszerek/funkciók kapcsolhatók le: auto-hold, sebességszabályozás, adaptive cruise control (ACC)